Emanuel Swedenborg

‘Gospod mi je dozvolio istovremeno biti u duhovnom i prirodnom svijetu, i sa anđelima razgovarati kao sa ljudima, i na taj način se upoznati sa stanjima onih koji nakon smrti prijeđu u taj do sada nepoznat svijet. Razgovarao sam sa svim svojim rođacima i prijateljima, također sa kraljevima, vojvodama, i učenim ljudima nakon njihovog odlaska iz ovog života, i to neprestano u trajanju od dvadeset i sedam godina. Ja sam stoga u stanju, iz stvarnog iskustva, opisati stanja ljudi nakon smrti, i to onih koji su živjeli dobrim životima, kao i onih koji su živjeli opakim životima.’

Emanuel Swedenborg

‘Gospod mi je dozvolio istovremeno biti u duhovnom i prirodnom svijetu, i sa anđelima razgovarati kao sa ljudima, i na taj način se upoznati sa stanjima onih koji nakon smrti prijeđu u taj do sada nepoznat svijet. Razgovarao sam sa svim svojim rođacima i prijateljima, također sa kraljevima, vojvodama, i učenim ljudima nakon njihovog odlaska iz ovog života, i to neprestano u trajanju od dvadeset i sedam godina. Ja sam stoga u stanju, iz stvarnog iskustva, opisati stanja ljudi nakon smrti, i to onih koji su živjeli dobrim životima, kao i onih koji su živjeli opakim životima.’

V. Doktrina crkve mora biti izvedena iz značenja slova riječi, i putem njega potvrđena #2

V

DOKTRINA CRKVE MORA BITI IZVEDENA IZ ZNAČENJA SLOVA RIJEČI, I PUTEM NJEGA POTVRĐENA

50. Bilo je ukazano u prethodnom poglavlju kako je Riječ, u značenju Slova, u svojoj punini, svojoj svetosti i svojoj snazi; a pošto je Gospod Riječ (jer On je sve u Riječi), slijedi da je On osobito (prije svega) prisutan u tom značenju, i da iz njega podučava i prosvjetljuje ljude. Ali ove stvari će biti objašnjene po redu kako slijedi:

(1)Riječ se ne može razumjeti bez doktrine.

(2)Doktrina mora biti izvedena iz značenja Slova Riječi.

(3)Ali Božanska Istina, koja je izvor doktrine, se očituje jedino onima koji su prosvjetljeni od strane Gospoda. 

(1) RIJEČ SE NE MOŽE RAZUMJETI BEZ DOKTRINE

51. To je zbog toga što se Riječ u značenju Slova sastoji od čistih korespondencija, tako oblikovanih da u njemu istodobno mogu biti duhovne i božanstvene stvari, i da ih svaka njezina riječ može sadržavati i služiti kao njihov temelj. Iz ovog razloga istine u značenju Slova na nekim mjestima nisu otkrivene već prikrivene, i pošto su takve, nazivaju se prividi istine. Postoje mnoge istine koje su prilagođene percepciji priprostih ljudi, čije misli se ne izdižu iznad onog što je vidljivo njihovim očima. Postoje, štoviše, određene stvari koje izgledaju kao proturječja, dok u stvari u Riječi ne postoji ni jedno jedino proturječje, kada se razmatra na njezinom vlastitom duhovnom svjetlu. U nekim djelovima Proroka su također zabilježena imena lokacija i osoba iz kojih se nikakvo značenje ne može izvući, kao u odlomku navedenom iznad u br. 15. Pošto je to onda priroda Riječi u značenju Slova, može biti očigledno da se ona bez doktrine ne može razumjeti.

[2] Neki primjeri ovo mogu razjasniti. Rečeno je kako se,

‘Jehova kaje,’ Izlazak 32:12, 14; Jona 15:29.

‘Jehova ne kaje.’  Brojevi 23:19. 1 Samuel 15:29.

Ovi odlomci se ne mogu uskladiti bez doktrine. Rečeno je da,

‘Jehova kažnjava grijehe otaca na djeci do trećeg i četvrtog koljena.’  Brojevi 14:18:

i također je rečeno da,

‘Otac neće umrijeti zbog sina, niti sin zbog oca, već će svatko umrijeti u svojem vlastitom grijehu.’  Ponovljeni Zakon 24:16.

Na svjetlu doktrine ovi odlomci nisu proturječni već su u savršenom skladu.

[3]        Isus je rekao:

‘Molite i dat će vam se; tražite, i naći ćete; i onome koji kuca će biti otvoreno.’  Matej 7:8; 21:21, 22.

Bez doktrine se može vjerovati da će svatko primiti što traži; ali iz doktrine se vjeruje da je dano štogod čovjek traži ne od sebe već od Gospoda; jer to također Gospod poučava:

‘Ako ostanete u Meni, i Moje riječi ostanu u vama, tražit ćete što hoćete, i bit će vam dano.’  Ivan 15:7.

[4]        Gospod kaže:

‘Blaženi su siromašni, jer njihovo je kraljevstvo Božje.’  Luka 6:20.

Bez doktrine se može pretpostaviti kako je nebo za siromašne, a ne za bogate; ali doktrina naučava da se ovdje misli na siromašne u duhu, jer Gospod kaže:

‘Blaženi su siromašni duhom; njihovo je kraljevstvo nebesko.’  Matej 5:3.

[5]        Opet, Gospod kaže:

‘Ne sudite, da ne budete suđeni. Jer kojim sudom sudite, istim ćete biti suđeni.’  Matej 7:1, 2; Luka 6:37.

Bez doktrine se ovo može navesti kako bi se dokazalo da se za zlog čovjeka ne smije reći kako je zao, time da se ne smije izreći sud kako je opak čovjek opak; dok, u skladu sa doktrinom, čovjek može suditi, pod uvjetom da je sud pravedan, jer Gospod kaže:

‘Sudite pravedan sud.’  Ivan 7:24.

[6]        Isus kaže:

‘Vi se pak ne dajte zvati ‘Rabbi’, jer jedan je učitelj vaš, Krist. Ni ocem ne zovite nikoga na zemlji jer jedan je Otac vaš – onaj na nebesima.  I ne dajte da vas vođama zovu, jer jedan je vaš vođa – Krist.’    Matej 23: 8-10.

Bez doktrine može izgledati da mi nikoga ne smijemo nazivati učiteljem, ocem, ili gospodarem; ali iz doktrine se zna da to možemo učiniti u prirodnom smislu, ali ne u duhovnom.

[7]        Isus je rekao Svojim učenicima:

‘Kad Sin Čovječji sjedne na prijestolje Svoje slave, i vi ćete sjediti na dvanaest prijestolja i suditi dvanaest plemena Izraelovih.’   Matej 19:28.

Iz ovih riječi se može zaključiti da će učenici također suditi, dok u stvari oni ne mogu suditi nikoga. Doktrina će prema tome objasniti ovu tajnu, naučavajući kako će Gospod jedini, Koji je sveznajući, i Koji zna svačija srca, suditi i može suditi; i da je sa Njegovih dvanaest Apostola naznačena Crkva s obzirom na sve istine i dobra koje posjeduje od Gospoda posredstvom Riječi; prema tome doktrina zaključuje da su ove koje će suditi svakoga, u skladu sa riječima Gospodnjim u Ivanu 3:17, 18; 12:47, 48.

[8] Onaj koji čita Riječ bez doktrine ne zna na koji način su dosljedne one stvari koje su u Prorocima rečene u svezi Židovskog naroda i u svezi Jeruzalema. Rečeno je kako će Crkva opstati u tom narodu, sa svojim sjedištem u tom gradu, zauvijek; kao u sljedećim odlomcima;

‘Jehova će pohodit stado svoje, dom Judin. I učinit će da budu k’o gizdav konj u boju. Od Njega će poteći kamen zaglavni, klin šatorski, od njega ubojit luk.’   Zaharija 10:3, 4, 6, 7.

‘Jer evo, dolazim usred tebe prebivat… Judeja će biti baština Jehovina… I On će opet izabrati Jeruzalem.’   Zaharija 2:10, 12.

‘Kad dođe taj dan, kapat će gore moštom, iz bregova će brizgati mlijeko… Judeja će dovijek biti naseljena i Jeruzalem u sva koljena.’      Joel 3:18, 20.

‘Evo dolaze dani… kad ću u domu Izraelovu i u domu Judinu posijati sjeme čovječje i sjeme životinjsko… Kad ću s domom Izraelovim i s domom Judinim sklopiti Novi savez.  Nego, ovo će biti Savez… Zakon ću Svoj staviti u dušu njihovu i upisati ga u njihovo srce. I bit ću Bog njihov, a oni narod Moj.’   Jeremija 31:27, 31, 33.

‘U onaj dan… deset  ljudi od naroda svih jezika će hvatati jednog Židova za skut govoreći: Idemo s vama, jer čusmo da je s vama Bog.’   Zaharija 8:23

Isto tako na drugim mjestima, kao u Izaiji 44:24, 26; 49:22, 23; 65:9; 66:20, 22; Jeremiji 3:18; 23:5; 50:19, 20. Nahumu 1:15; Malahiji 3:4.

Ovi odlomci obrađuju Dolazak Gospodnji, i ono što će se tada dogoditi.

[9] Ali suprotno je rečeno na mnogim drugim mjestima od kojih će samo ovaj odlomak biti naveden:

‘Lice ću im Svoje sakriti, reče, i vidjet ću što će biti od njih. Jer izopačeno je to koljeno, sinovi u kojima vjernosti nema… Rekoh: U prah ću ih smrviti, zbrisati im spomen između ljudi… Jer narod je to neupućen, oštroumlja u njih nema… Jer trs je njihov od sodomskog trsa i od vinograda gomorskih; grožđe im je grožđe otrovno, grozdovi im grozdovi gorčine… Njihovo je vino otrov zmijski, žestok je od otrovnice ljute. Al’ nije li on u Mene poput dragulja, zapečaćen u Mojim riznicama?… Moja je odmazda i nagrada.’            Ponovljeni Zakon 32:20-35.

Takve su stvari rečene o tom narodu; a slične stvari su rečene drugdje; kao u Izaiji 3:1, 2, 8; 5:3, 6; Ponovljenom Zakonu 9:5, 6; Mateju 12:39; 23:27, 28; Ivanu 8:44; te kroz cijelog Jeremiju i Ezekijela.

Ovi odlomci, koji izgledaju proturječni, će međutim iz doktrine izgledati u savršenom skladu. Jer doktrina naučava kako u Riječi ‘Izrael’ i ‘Juda’ ne naznačavaju Izrael i Judu već Crkvu s obzirom na dva značenja; u jednom značenju, da je opustošena, a u drugom, da će biti izgrađena od strane Gospoda. Postoje drugi odlomci u Riječi slični ovima, i iz njih je jasno vidljivo da je Riječ bez doktrine ne-razumljiva tj. ne-inteligentna.

52. Može se stoga jasno vidjeti da su oni koji čitaju Riječ bez doktrine, ili koji za sebe ne priskrbe doktrinu iz Riječi, u tami u vezi sa svakom istinom. Njihovi umovi su nestalni i zbunjeni, podložni greškama i skloni krivovjerjima, koja oni gorljivo prigrljuju, ako ih (sami) favoriziraju ili ih podržava netko od autoriteta, te ako njihov vlastiti ugled time nije narušen. Riječ je njima poput svijećnjaka bez svjetla, i oni mnoge stvari vide, tako reći, u sjeni, razumijevajući pak skoro ništa, jer doktrina jedina je ono što prosvjetljuje. Vidio sam kako su takvi ljudi bili ispitani od strane anđela, i bili su u stanju potvrditi iz Riječi koje god mišljenje im se dopalo, i potvrditi posebice što je pripadalo njihovoj vlastitoj ljubavi, i ljubavi onih sa kojima su u prijateljstvu. Ali vidio sam ih također bez odjeće, što je znak da su bili lišeni istina; jer odjevni predmeti su u duhovnom svijetu istine.

(2) DOKTRINA MORA BITI IZVAĐENA IZ ZNAČENJA SLOVA RIJEČI, I NJIME POTVRĐENA

53. To je zbog toga što je Gospod prisutan u tom značenju sa čovjekom, i nigdje drugdje, prosvjetljava ga i podučava istinama Crkve; jer Gospod nikad ne djeluje osim u punini, a Riječ je u značenju Slova u njezinoj punini, kako je bilo rečeno gore; prema tome doktrina mora biti izvađena iz značenja Slova.

54. Ne samo da je uz pomoć doktrine Riječ shvaćena, već ona također daje prosvjetljenje (razumijevanju); jer ona bez doktrine nije shvaćena, te je (u tom slučaju) nalik svijećnjaku bez svijeća, kao što je bilo ukazano iznad. Riječ je, prema tome, shvaćena uz pomoć doktrine, i nalikuje (tada) svijećnjaku sa zapaljenim svijećama. Čovjek onda vidi više stvari nego je vidio ranije, i također razumije stvari koje ranije nije razumio. Nejasne i neskladne stvari on ili ne primjećuje ili ih mimoilazi, ili ih inače vidi i objašnjava tako da su usklađene sa doktrinom. O tome da ljudi vide i tumače Riječ u skladu sa doktrinom svjedoče iskustva u Kršćanskom svijetu. Svi Reformirani Kršćani gledaju na Riječ sa njihovog vlastitog doktrinalnog stajališta, i objašnjavaju je sukladno; Rimokatolici ju također gledaju iz svoje vlastite doktrine i objašnjavaju je sukladno; a isto to čine čak i Židovi; na taj način se neistine vide iz neistinite doktrine, a istine iz istinite doktrine. Iz ovog je očigledno kako je istinita doktrina poput svijeće u mraku, i smjernice pored puta. 

Doktrina, međutim, ne smije samo biti uzeta iz značenja Slova Riječi, već ona također mora biti potvrđena pomoću tog značenja. Jer ako nije potvrđena njime, istina doktrine izgleda kao da se u njoj nalazi samo čovjekova inteligencija a ne Gospodnja Božanska Mudrost; i tako bi doktrina bila poput kuće u zraku, a ne na zemlji, i posljedično tome bez temelja.

55. Doktrina prave istine može također biti potpuno izvučena iz literalnog značenja Riječi; jer Riječ je u tom značenju poput odjevene osobe, ali čije lice i ruke su nepokriveni. Sve u Riječi što se odnosi na čovjekov život, i time na njegovo spasenje, je tamo razotkriveno. Ostalo je prikriveno; i na mnogim mjestima gdje je prikriveno ono sjaji kroz (smisao Slova) poput lica koje se prozire kroz tanan svileni veo. Štoviše, kako se istine Riječi povećavaju iz ljubavi prema njima, i koordinirane su ljubavlju, one sve više i više sjaje kroz njihove pokrove (omotače) i postaju sve očiglednije. Ali i ovo je također ostvareno uz pomoć doktrine.

56. Može se pretpostaviti kako se doktrina prave istine može zadobiti posredstvom duhovnog značenja Riječi koje je dobijeno posredstvom znanja o korespondencijama. Doktrina, međutim, ne može biti zadobijena takvim sredstvima, već jedino ilustrirana i potkrijepljena. Jer kao što je bilo izjavljeno iznad u br. 26 nitko ne dolazi u duhovno značenje Riječi posredstvom korespondencija ukoliko on najprije nije u pravim istinama iz doktrine. Ako čovjek nije najprije u pravim istinama, on može krivotvoriti Riječ posredstvom nekih korespondencija koje može poznavati, spajajući ih zajedno i objašnjavajući ih tako da bi potvrdio što u njegovom umu čvrsto vjeruje i što je bazirano na nekom principu kojeg je prisvojio. Štoviše, duhovno značenje nije komunicirano nikome osim od strane Gospoda jedino; a On ga štiti kao što štiti nebo, jer nebo je unutar njega. Važno je onda da čovjek studira Riječ u značenju Slova: jer iz tog značenja je izvedena doktrina.

(3) PRAVA ISTINA, KOJA ĆE BITI IZVOR DOKTRINE, JE U ZNAČENJU SLOVA RIJEČI OČIGLEDNA JEDINO ONIMA KOJI SU PROSVJETLJENI OD STRANE GOSPODA

57. Prosvjetljenje dolazi od Gospoda jedino, i podareno je onima koji vole istine zato što su istine, i koji u skladu sa njima svrsishodno djeluju; u slučaju drugih, nema prosvjetljenja u Riječi. Prosvjetljenje dolazi od Gospoda jedino, pošto je Gospod u svim stvarima Riječi. Prosvjetljenje je podareno onima koji vole istine pošto su istine, i koji ih primjenjuju u životu, pošto su oni u Gospodu i Gospod je u njima. Jer Gospod je Svoja vlastita Božanska Istina; i kada se ova voli iz razloga što je Božanska Istina – a voli se onda kada ljudi žive u skladu sa Božanskim istinama – onda je Gospod prisutan u njoj sa čovjekom. Ove stvari Gospod također naučava u Ivanu:

‘U onaj ćete dan spoznati… da ste vi u Meni i Ja u vama. Tko ima Moje zapovijedi i čuva ih, taj Me ljubi… i Ja ću ljubiti njega i njemu se očitovati… I kod njega ću se nastaniti.’  Ivan 14:20, 21, 23.

I u Mateju:

‘Blaženi su oni čistoga srca: jer oni će Boga vidjeti!’   Matej 5:8.

Ovi su oni koji su prosvjetljeni kada čitaju Riječ, i sa kojima je Riječ i jasna i providna.

58. Riječ je sa njima jasna i providna, pošto postoji duhovno a također i božanstveno značenje u svakom njezinom dijelu, a ova značenja su na nebeskom svjetlu. Prema tome posredstvom ovih značenja i njihovog svjetla, Gospod utječe u prirodno značenje Riječi i u svjetlo ovog značenja u čovjeku. Posljedično tome čovjek priznaje istinu iz unutarnje percepcije, i nakon toga ju vidi u svojoj vlastitoj misli. Ovo se događa onoliko često koliko je on u osjećaju istine same istine radi; jer percepcija dolazi iz osjećaja, a misao iz percepcije; i na taj način nastaje to priznavanje koje se naziva vjera. O ovom predmetu, međutim, će više biti rečeno u poglavlju koje slijedi, u vezi s sjedinjenjem Gospoda sa čovjekom posredstvom Riječi.

59. U slučaju takvih ljudi prva stvar je za sebe priskrbiti doktrinu iz značenja slova Riječi, tako oni pale svjetiljku za njihov daljnji napredak. Zatim, nakon što je doktrina bila priskrbljena, i na taj način svjetljka zapaljena, oni njihovim posredstvom vide Riječ. Oni međutim koji ne priskrbe za sebe doktrinu, najprije istražuju da li je doktrina koju su drugi isporučili i koja je opće prihvaćena u skladu sa Riječju, i one stvari koje se slažu sa Riječju oni odobravaju, no one koje nisu u skladu sa Riječju oni ne odobravaju. Na ovaj način ona njima postaje njihova vlastita doktrina, i kroz doktrinu njihova vjera. Ali ovo se događa jedino u slučaju onih koji su, kako nisu ometani svjetovnim aferama, sposobni razlučivati. Ako te osobe vole istine zato što su istine, i primjenjuju ih u životu, oni su u prosvjetljenju od Gospoda. Svi drugi čiji je život u neku ruku reguliran sa istinama mogu učiti od njih.

60. Suprotno se događa u slučaju onih koji čitaju Riječ iz doktrine lažne religije, a još posebice u slučaju onih koji tu doktrinu potvrđuju iz Riječi, tražeći svoju vlastitu slavu i svjetovno bogatstvo. U njihovom slučaju se istine Riječi prikazuju kao u noćnoj sjeni, a neistine kao na danjem svjetlu. Oni čitaju istine, ali ih ne vide; a ako vide njihovu sjenu, oni ih krivotvore. Ti su oni o kojima Gospod govori kako,

‘Imaju oči, ali ne vide, i uši, ali ne razumiju.’   Matej 13:14, 15.

Jer ništa ne zasljepljuje čovjeka nego njegov proprium i potvrđivanje neistine. Čovjekov proprium je samo-ljublje i posljedična oholost vlastite inteligencije; a potvrđivanje neistine je gusta tama koja krivotvori svjetlo. Svjetlo takvih ljudi je prosto prirodno, i njihova vizija je kao u onog koji po mraku vidi utvare.

61. Bilo mi je dozvoljeno razgovarati sa mnogima nakon smrti koji su vjerovali kako će sjajiti poput zvijezda na nebu, pošto su, kako rekoše, Riječ smatrali svetom, i često ju čitali. Oni su iz nje sakupili mnoge odlomke pomoću kojih su potvrdili dogme njihove vjere. Oni su prema tome u svijetu stekli ugled obrazovanih učenjaka, i kao posljedica toga su pretpostavljali kako će biti Mihaeli i Rafaeli.

[2] Nekolicina njih je bilo ispitano s obzirom na ljubav iz koje su studirali Riječ, i otkrilo se da su neki od njih to učinili iz samo-ljublja, da bi u svijetu izgledali veliki i bi im ljudi ukazivali štovanje kao liderima Crkve; a drugi iz ljubavi prema svijetu, da se mogu dokopati bogatstva. Kada su ovi bili daljnje ispitani u vezi s onim što su znali iz Riječi, bilo je otkriveno da nisu znali ni jednu jedinu pravu istinu, već jedino ono što se može nazvati krivotvorenom istinom, što je u sebi neistina. Oni su bli obaviješteni da je to bio rezultat toga što su oni sami i svijet bili krajnji ciljevi, ili što je isto, njihove ljubavi a ne Gospod i nebo. Jer kada su oni sami i svijet krajnji ciljevi, dok čitaju Riječ je um uronjen u stvari od vlastitog ja i svijeta i stoga ljudi neprestano razmišljaju iz svoga propriuma, koji je u gustom mraku po pitanju svega što se tiče neba. U ovom stanju čovjek ne može iz svog propriuma biti odvučen od strane Gospoda i uzdignut u nebesko svjetlo, i posljedično ne može primiti nikakav upliv od Gospoda kroz nebo.

[3] Također sam često vidio takve osobe primljene u nebo; kada se, međutim, za njih otkrilo kako su bez istina, bili su izbačeni; ali kod njih se ipak zadržala uobraženost kako su zaslužili nebo. Drugačije je u slučaju onih koji su studirali Riječ iz osjećaja spram poznavanja istine zbog toga jer je istina, i pošto koristi primjenama ne samo njihovog vlastitog života već također života njihovog bližnjeg. Vidio sam takve osobe uzdignute u nebo, i na taj način u svjetlo u kojem je se tamo nalazi Božanska Istina, i istovremeno uznešene u tu anđeosku mudrost i njezinu sreću što je život vječni.

Spread the Truth