Druga Crkva: u Smirni,
kojom je predstavljena ona kvaliteta Kršćana koji su u
Dobru života Ljubavi ali u neistinama s obzirom na samu doktrinu.
Ovu Smirna ‘nijansu’ obožavanja u Kršćanstvu Emanuel Swedenborg ukratko tumači u skladu sa duhovnim značenjem Riječi na sljedeći način (Otkrovenje 2):
8.’I anđelu Crkve u Smirni napiši (Značenje: predstavlja one i u svezi onih koji su u Dobrima s obzirom na život Ljubavi, ali u neistinama s obzirom na samu doktrinu): “Ovo govori Prvi i Posljednji (Značenje: predstavlja Gospoda, da je On jedini Bog), Onaj Koji bijaše mrtav i oživje (Značenje: predstavlja da je On zanemaren u crkvi, i Njegovo Ljudsko nije priznato da je Božansko, dok je u stvari On i s obzirom na to Ljudsko jedini život, i od Njega jedinoga je vječni život):
9.Znam tvoja djela (Značenje: Gospod odmah vidi sve čovjekove unutrašnjosti i vanjštine) i nevolju i siromaštvo (Značenje: predstavlja da su u neistinama, i zato ne u Dobrima) – i pogrde od onih koji se nazivaju Židovima, a nisu (Značenje: predstavlja lažnu tvrdnju kako su u Dobrima Ljubavi, dok u stvari nisu), nego su sinagoga Sotonina (Značenje: budući su u neistinama doktrine).
10. Ne boj se ničega što ti je trpjeti (Značenje: ne očajavajte kada ste pod nasrtajem zala i napadnuti od strane neistina)! Evo, vrag, će neke od vas baciti u tamnicu (Značenje: na njihovo će Dobro života biti nasrtaj od strane zala iz pakla) da budete iskušani (Značenje: po neistinama koje se bore protiv njih). Bit ćete u nevolji deset dana (Značenje: to će potrpiti svoje puno vrijeme). Budi vjeran do smrti (Značenje: predstavlja primanje Istina dok neistine nisu otklonjene) i dat ću ti vijenac života (Značenje: onda će imati vječni život, nagradu pobjede).”
11.”Tko ima uho, nek posluša što Duh govori crkvama (Značenje: onaj koji razumije, treba biti poslušan onome što Božanska Istina Riječi podučava one koji će biti u Kristovoj Crkvi, koja je Novi Jeruzalem)! Onome koji nadvlada (Značenje: onome koji se bori protiv zala i neistina, te je obnovljen) neće nauditi druga smrt (Značenje: predstavlja da naknadno oni neće podlijeći zlima i neistinama iz pakla).”
SAŽETAK: Crkvom u ‘Smirni’ je dakle predstavljena ona kvaliteta Kršćana koji nastoje činiti Dobra djela no kako po vlastitoj inteligenciji tumače slovo Riječi oni iskrivljuju Istine tamo (ili slušaju nekoga tko je po vlastitoj inteligenciji tumačio slovo Riječi i otud falsificirao Istine tamo), stoga, kako su u neistini doktrine, njihovo dobro biva iskvareno i tako reći gubi na svojoj kvaliteti, te čak prestaje biti Dobro (stih 9).
‘Kako se ovdje obrađuju oni koji su u Dobru s obzirom na život, a u neistinama s obzirom na doktrinu, a kako takvi ne znaju drugačije nego da su oni u Dobru, i da su njihove neistine Istine, nešto će biti rečeno u svezi njih. Svo je Dobro obožavanja formirano pomoću Istina, a sva je Istina formirana od Dobra, prema tome Dobro bez Istine nije Dobro, niti je Istina, bez Dobra, Istina; oni doista u izvanjskom obliku izgledaju da jesu, ali ipak oni to nisu. Sjedinjenje Dobra i Istine se naziva nebeskim vjenčanjem; od ovog je crkva u čovjeku, i to je nebo u njemu, Ako su prema tome sa čovjekom neistine umjesto Istina, onda on čini Dobro neistine, koje nije Dobro, jer ono je ili licemjerno ili zaslužno (= kad čovjek čini Dobro da bi nešto ‘zaradio’), ili prirođeno prirodno Dobro (= kod ateista).
Ali primjeri će ovo ilustrirati. Onaj koji je u ovoj neistini, da on vjeruje i čini Dobro sam od sebe, budući ima sposobnost činiti Dobro; njegovo Dobro nije Dobro, budući je on sam u njemu, a ne Gospod. Onaj koji je u ovoj neistini, da on može činiti Dobro koje je u sebi Dobro, bez znanja kakvo je zlo u njemu samome, time bez pokajanja, iako naizgled on čini Dobro, ipak on ne čini Dobro, budući je bez pokajanja on u zlu. Onaj koji ima ovu neistinu, da ga Dobro pročišćava od zala, a ne zna ništa o zlima u kojima se nalazi, on ne čini ni jedno Dobro osim lažnog Dobra, koje je iznutra zaprljano sa njegovim zlima. Onaj koji je u ovoj neistini, da ima mnogo bogova, i sebe u tome potvrdi, Dobro koje on radi je podijeljeno Dobro, a podijeljeno Dobro nije Dobro. Onaj koji je u ovoj neistini, da vjeruje kako Božansko (Otac) u Tijelu Gospodnjem (Sinu) nije kao duša u tijelu, ne može činiti Dobro od Njega, a Dobro koje nije od Gospoda nije Dobro, jer je protivno ovim riječima Gospodnjim:
‘Ako čovjek ne ostane u Meni, i Ja u njemu, on ne može donijeti ikakva roda; jer bez Mene vi ne možete učiniti ništa. Ako čovjek ne ostane u Meni, on je izbačen kao osušena grančica, te bačen u vatru i spaljen.’ Ivan 15:4-6; i u mnogim drugim odlomcima.
Jer Dobro izvodi svoju kvalitetu od Istina, a Istine izvode svoju suštinu/biće/život (esse) od Dobra.
Tko ne zna, da crkva nije crkva bez doktrine; a doktrina mora naučavati kako čovjek treba razmišljati o Bogu i od Boga; i kako on treba djelovati od Boga i sa Bogom; prema tome doktrina mora biti od Istina, djelovati sa kojima u skladu se naziva Dobro; otud slijedi, da djelovati u skladu sa neistinama nije Dobro. Vjeruje se, da u Dobru kojeg čovjek radi nema ničega od Istina ili neistina, dok pak kvaliteta Dobra nije iz nijednog drugog izvora, jer oni prianjaju jedno uz drugo kao Ljubav i Mudrost, i također kao ljubav i glupavost; Ljubav Mudrosti je koja čini Dobro, ali ljubav glupavosti čini ono što je izvanjski Dobro, ali potpuno neslično njemu u unutrašnjostima; prema tome, Dobro je mudrog kao čisto zlato, ali Dobro glupavog je kao Dobro prekriveno sa izmetom.’
E.Swedenborg ‘Ivanovo Otkrovenje Razotkriveno – 97’
Pokajanje i obraćenje bi u ovom slučaju bilo prihvatiti i priznati Čistu Istinu sve dok ona, tj. dok se tim putem sasvim ne zamijene postojeće neistine doktrine, i tako reći nisu poništene (stih 10).