Emanuel Swedenborg

‘Gospod mi je dozvolio istovremeno biti u duhovnom i prirodnom svijetu, i sa anđelima razgovarati kao sa ljudima, i na taj način se upoznati sa stanjima onih koji nakon smrti prijeđu u taj do sada nepoznat svijet. Razgovarao sam sa svim svojim rođacima i prijateljima, također sa kraljevima, vojvodama, i učenim ljudima nakon njihovog odlaska iz ovog života, i to neprestano u trajanju od dvadeset i sedam godina. Ja sam stoga u stanju, iz stvarnog iskustva, opisati stanja ljudi nakon smrti, i to onih koji su živjeli dobrim životima, kao i onih koji su živjeli opakim životima.’

Emanuel Swedenborg

‘Gospod mi je dozvolio istovremeno biti u duhovnom i prirodnom svijetu, i sa anđelima razgovarati kao sa ljudima, i na taj način se upoznati sa stanjima onih koji nakon smrti prijeđu u taj do sada nepoznat svijet. Razgovarao sam sa svim svojim rođacima i prijateljima, također sa kraljevima, vojvodama, i učenim ljudima nakon njihovog odlaska iz ovog života, i to neprestano u trajanju od dvadeset i sedam godina. Ja sam stoga u stanju, iz stvarnog iskustva, opisati stanja ljudi nakon smrti, i to onih koji su živjeli dobrim životima, kao i onih koji su živjeli opakim životima.’

X. VJERA ODVOJENA OD DOBROČINSTVA UNIŠTAVA CRKVU I SVE STVARI KOJE JOJ PRIPADAJU

X

VJERA ODVOJENA OD DOBROČINSTVA UNIŠTAVA CRKVU

I SVE STVARI KOJE JOJ PRIPADAJU

69. Vjera odvojena od dobročinstva nije vjera, pošto je dobročinstvo život, duša i suština vjere; a tamo gdje nema vjere, pošto nema dobročinstva, tamo nema ni Crkve. Stoga Gospod kaže:

‘Ali hoće li Sin Čovječji, kada ponovno dođe, naći vjere na zemlji?’   Luka 18:8.

70. Ponekad bi čuo kako se koze i ovce svađaju oko ove stvari, ‘Da li su oni koji su sebe utvrdili u vjeri koja je odvojena od dobročinstva, u posjedu bilo kakve istine’; a kako su oni rekli da imaju jako puno istina, stvar je bila istražena. Oni su bili upitani da li znaju što je ljubav, što je dobročinstvo, a što je dobro; a kako su ovo bile stvari koje su odložili na stranu, oni nisu mogli odgovoriti drugačije na ovo pitanje osim da ne znaju. Onda su bili upitani, Što je grijeh? Što je pokajanje? I što je oproštenje grijeha? I budući da su odgovorili kako su svima onima koji su opravdani sa vjerom grijesi oprošteni tako da se više ne pojavljuju, bilo im je rečeno da to nije istina. Kada su ih upitali, ‘Što je regeneracija?’ Oni su odgovorili, da je to ili krštenje, ili opraštanje grijeha kroz vjeru; ali im je onda bilo rečeno da ni to nije istina. Kada su bili upitani, ‘Što je duhovni čovjek?’, oni su odgovorili, ‘On je onaj koji je opravdan vjerom koju mi zastupamo (propovijedamo)’; i opet im je bilo rečeno kako je to neistina. Nakon toga su ih ispitivali u svezi iskupljenja, u svezi sjedinjenja između Gospoda i Oca, i u svezi Božjeg jedinstva; i na to su oni dali odgovore koji su bili neistiniti. Mnoge druge teme su također bile spomenute, tako da je nakon ispitivanja i odgovaranja bio izveden zaključak. Taj zaključak je slijedeći, oni koji su sebe utvrdili u vjeri koja je odvojena od dobročinstva nisu u posjedu ni jedne jedine istine.

71. Da je stvar ovakva takvi ljudi za života na svijetu ne mogu uzvjerovati; pošto svi oni koji su u neistinama ne mogu drugačije nego neistine promatrati kao da su istine; i oni misle kako nije od velike važnosti da se zna bilo što drugo osim onog što pripada njihovoj vlastitoj vjeri. A kako je njihova vjera odvojena od njihova razumijevanja, pošto je to slijepa vjera, oni stoga ove stvari ni ne istražuju. A ove stvari se, međutim, jedino mogu istražiti tako da se Riječ čita uz pomoć prosvjetljenog razumijevanja. Oni stoga istine koje su u Riječi izokrenu u neistine razmišljajući o vjeri kada vide da se tamo govori o ‘ljubavi’, ‘pokajanju’, ‘opraštanju grijeha’, i mnogim drugim stvarima koje se tiču čovjekovih akcija (djelovanja).

72. Takav je u svoj istini karakter onih koji su sebe utvrdili u vjeri jedino, i u doktrini i u životu; ali ne i onih koji su, iako su čuli i vjerovali da samo vjera spašava, ipak izbjegavali (odbacivali od sebe) zla kao grijehe.

Spread the Truth