Emanuel Swedenborg

‘Gospod mi je dozvolio istovremeno biti u duhovnom i prirodnom svijetu, i sa anđelima razgovarati kao sa ljudima, i na taj način se upoznati sa stanjima onih koji nakon smrti prijeđu u taj do sada nepoznat svijet. Razgovarao sam sa svim svojim rođacima i prijateljima, također sa kraljevima, vojvodama, i učenim ljudima nakon njihovog odlaska iz ovog života, i to neprestano u trajanju od dvadeset i sedam godina. Ja sam stoga u stanju, iz stvarnog iskustva, opisati stanja ljudi nakon smrti, i to onih koji su živjeli dobrim životima, kao i onih koji su živjeli opakim životima.’

Emanuel Swedenborg

‘Gospod mi je dozvolio istovremeno biti u duhovnom i prirodnom svijetu, i sa anđelima razgovarati kao sa ljudima, i na taj način se upoznati sa stanjima onih koji nakon smrti prijeđu u taj do sada nepoznat svijet. Razgovarao sam sa svim svojim rođacima i prijateljima, također sa kraljevima, vojvodama, i učenim ljudima nakon njihovog odlaska iz ovog života, i to neprestano u trajanju od dvadeset i sedam godina. Ja sam stoga u stanju, iz stvarnog iskustva, opisati stanja ljudi nakon smrti, i to onih koji su živjeli dobrim životima, kao i onih koji su živjeli opakim životima.’

556 (Ljubav prema sebi je…)

556.   Ljubav prema sebi je željeti dobro jedino (ili ‘kada čovjek želi dobro samo’) sebi, drugima ne osim zbog sebe samog (= zbog vlastite koristi), ni Crkvi, ni domovini, ni bilo kojoj ljudskoj zajednici. Ljubav prema sebi se također sastoji od činjenja dobra svima njima (= Crkvi, domovini i ljudskoj zajednici) zbog dobrog glasa/reputacije, časti, i slave; i ukoliko se ovi ne vide u korisnoj službi (use) koju vrši za druge, on kaže u svome srcu, ‘Kako me se ovo tiče? Zašto bi ja to trebao učiniti? Što ću ja od toga dobiti?’ I prema tome on to i ne (u)čini. Očigledno je, onda, da onaj koji je u ljubavi prema sebi ne voli Crkvu ili svoju zemlju ili zajednicu, niti ikakve korisne službe (uses/useful services), već jedino sebe samog. Njegov užitak je jedino užitak ljubavi prema sebi (= užitak samo-zadovoljavanja); a kako je užitak koji proizlazi iz čovjekove ljubavi ono što sačinjava čovjekov život, njegov život je samo-ljubni život (life of self); a samo-ljubni život je život iz čovjekovih vlastitosti (proprium = ono što je čovjeku svojstveno), a čovjekove vlastitosti (proprium), gledane u sebi, nisu ništa drugo osim zlo (ili ‘su samo zlo’). Onaj koji voli sebe voli također i one koji mu pripadaju, što će reći, pojedinačno gledano, svoju djecu i unuke, i generalno, sve one koji su jedno sa njime, koje naziva svojima. Voljeti njih je voljeti sebe, jer on ih smatra (ili ‘gleda na njih’) kao da su u njemu, a sebe u njima. Među onima koje naziva svojima su također i svi koji ga hvale/preporučuju, slave, i koji mu se udvaraju.

Spread the Truth