Ljubiti Gospoda i bližnjeg znači…
15. Na nebu postoje dvije različite ljubavi, ljubav prema Gospodu i ljubav prema bližnjemu. U najunutarnijem ili trećem nebu je ljubav prema Gospodu a u drugom ili srednjem nebu je ljubav prema bližnjemu. Njih obadvije proizlaze iz Gospoda i svaka čini nebo. Koja je razlika između ove dvije ljubavi i kako su one sjedinjene se na nebu vidi na jasnom svjetlu, ali u svijetu jedino nejasno. Na nebu, ljubiti Gospoda ne naznačava ljubiti Ga radi Njegove osobe (ili ‘s obzirom na Njegovu osobu’) već to znači ljubiti dobro koje je od Njega, a ljubiti dobro je željeti dobro i činiti ga iz ljubavi; a ljubiti bližnjeg ne znači ljubiti prijatelja radi njegove osobe (= u smislu, ‘zato što nam je prijatelj, tj. zato što ga poznajemo’) već ljubiti istinu koja je iz Riječi, a ljubiti istinu znači željeti i vršiti ju. Iz ovog je jasno kako su ove dvije ljubavi različite kao što su dobro i istina različiti, i da su sjedinjeni kao što je dobro sjedinjeno sa istinom.# Ali ove stvari jedva mogu biti shvaćene od strane ljudi koji ne znaju što je ljubav, što je dobro, i što je bližnji.##
# Ljubiti Gospoda i bližnjeg je živjeti u skladu sa Gospodnjim zapovijedima (Nebeske Tajne br. 10143, 10153, 10310, 10578, 10648).
## Ljubiti bližnjega nije ljubiti osobu, već ljubiti ono u njemu po čemu je on ono što jeste, to jest, njegovu istinu i dobro (br. 5028, 10336).
Oni koji ljube osobu, a ne ono u njemu po čemu je on ono što jeste, ljube zlo i dobro na isti način (br. 3820).
Dobročinstvo je željeti istine i biti im naklonjen (= biti afektiran njima) zato što su istine (br. 3876, 3877).
Dobročinstvo prema bližnjemu je činiti ono što je dobro, pravedno i ispravno, u svakom radu i svakoj djelatnosti (br. 8120, 8122).
16. Ja sam nekoliko puta razgovarao sa anđelima o ovoj stvari. Oni su izrazili njihovo iznenađenje da pripadnici Crkve ne znaju kako ljubiti Gospoda i bližnjega znači ljubiti dobro i istinu, te činiti to iz volje (ili ‘zato što to čovjek želi’), kad bi trebali/mogli znati kako čovjek iskazuje/demonstrira svoju ljubav tako što želi i čini štogod drugi želi, i da je na taj način on voljen zauzvrat i sjedinjen sa onim koga voli (ili ‘i da je to ono što donosi međusobnu ljubav i sjedinjenje’), a ne time što ljubi drugoga bez da vrši njegovu volju (ili ‘bez da izvršava ono što on hoće’), što u sebi nije ljubiti. Oni su također rekli da bi ljudi trebali znati kako je dobro koje proizlazi iz Gospoda Njegova sličnost, pošto je On u njemu, i da oni koji čine dobro i istinu principima njihovog života tako što ih žele i vrše postaju Njegova sličnost i sjedinjeni su sa Njime. Zaista, željeti je voljeti činiti. Pored toga, Gospod naučava u Riječi da je to tako, govoreći:
‘Onaj koji ima Moje zapovijedi i vrši ih, taj me ljubi… i Ja ću ljubiti njega… i prebivat ću sa njime (ili ‘i kod njega ću se nastaniti’).’ Ivan 14:21, 23,
i opet:
‘Ako vršite Moje zapovijedi, ostat ćete u Mojoj ljubavi.’ Ivan 15:10, 12.
- —
[2] Neka sljedeći primjer pokaže što se podrazumijeva pod izvanjskim istinama i naklonosti prema njima, a što pod unutarnjim istinama i naklonošću prema njima, te činjenicu da su prvi ‘slabih očiju’ u usporedbi s potonjim, koji su ‘lijepi oblikom i izgledom’: Oni kojima upravljaju vanjske istine ne znaju ništa više od općenite istine da dobro treba činiti siromašnima. Oni ne znaju razlučiti tko su doista siromašni, a kamoli znati da se u Riječi izraz ‘siromašni’ koristi za označavanje onih koji su takvi duhovno. Stoga čine dobro lošim osobama i dobrima, ne shvaćajući da je činiti dobro lošim ljudima u stvari činiti loše dobrima, jer se lošima tada daje prilika da čine loše onima koji su dobri. Zbog toga su ljudi koji posjeduju ovu vrstu jednostavnog žara (gorljivosti) tako snažno uznemiravani od strane lukavih i obmanjivajućih ljudi. Ali oni kojima upravljaju unutarnje istine znaju tko su siromašni, razlučuju jednu siromašnu osobu od druge i čine dobro svakome prema njegovom individualnom karakteru.
[3] Uzmite još jedan primjer. Oni kojima upravljaju vanjske istine ne znaju ništa više od općenite istine da bi trebalo ljubiti bližnjega. Oni kao posljedica vjeruju da je svaki pojedinac bližnji u istom stupnju, pa tako svaki pojedinac treba biti prigrljen s istom ljubavlju. Vjerujući u to, dopuštaju sebi da budu zavedeni. Oni, međutim, kojima upravljaju unutarnje istine znaju kojem stupnju ‘bližnjega’ pripada svaka osoba i da je svaka osoba ‘bližnji’ u različitom stupnju od druge. Stoga su svjesni bezbrojnih stvari koje oni kojima upravljaju vanjske istine ne znaju. Oni stoga ne dopuštaju da ih zavede samo ime bližnjega, ili da čine ono što je zlo čineći ono dobro na koje ih samo ime nagovara.